Identifikácia nových zákazníckych potrieb ako nástroj budovania dôvery k značkám
Výzva
Odhaliť nové zákaznícke potreby, ktoré sú odrazom spoločenskej atmosféry tu a teraz a sú dostatočne silné na to, aby pôsobili v mnohých – ak nie vo všetkých – kategóriách trhu.
Riešenie
Reprezentatívny prieskum na vzorky vyše 3 tis. respondentov.
Hlavné zistenia
Spotrebiteľské potreby a motivácie sú závislé od aktuálnej životnej situácie spotrebiteľov a do značnej miery sú určované príslušnosťou k tej-ktorej generácií.
Naprieč všetkými generáciami – demografickými kohortami – sme identifikovali týchto 8 nových zákazníckych potrieb:
- Zdravie nadovšetko. Na zdraví záležalo ľuďom vždy, no potreba starať sa o svoje zdravie, fyzickú a psychickú kondíciu sa z roka na rok zvyšuje. Až 72% slovenských spotrebiteľov je do budúcna ochotných za služby súvisiace so zdravím (zdravotná starostlivosť, výživové doplnky, fitness a wellness centrá, športoviská, rekreačné pobyty, … a pod.) platiť viac alebo aspoň rovnako ako v minulosti.
- Optimalizácia nákupov. V súčasnosti sa 70% spotrebiteľov snaží svoje bežné nákupy optimalizovať. Neznamená to automaticky, že kupujú menšie množstvá tovarov. Ide skôr o to, že kupujú väčšie balenia s nižšou cenou za kus, vyberajú si lacnejšie resp. privátne značky, využívajú akékoľvek cenové akcie, sú dokonca ochotní venovať viac času vyhľadávaniu výhodného nákupu.
- Digitalizácia vyhľadávania výhodných nákupov. Ešte donedávna sa spotrebitelia o akciách a zľavách výrobkov dozvedali predovšetkým z tlačených letákov. Dnes túto funkciu postupne nahrádzajú digitálne verzie letákov a mobilné aplikácie. Na online letáky obchodných reťazcov si zvykajú dokonca aj dôchodcovia.
- Decentralizácia moci nad nákupom. Nech už sa jedná o nákup tovarov alebo služieb, spotrebitelia prestávajú veriť centralizovaným inštitúciám – oficiálnym web stránkam výrobcov, algoritmom veľkých obchodných sietí, televíznym reklamám… Čoraz viac a viac spotrebiteľov sa spolieha na komunity ľudí, ktoré riešia podobné problémy (mamičky malých detí, amatérsky cyklisti, cestovatelia … a i.).
- Vplyv sociálnych sietí pri nakupovaní rastie. Televízia bola v minulosti – popri tlačených letákoch – hlavným zdrojom informácií z oblasti nákupov, dnes to už neplatí. Pri vyhľadávaní informácií o tovaroch a službách spotrebitelia dnes preferujú predovšetkým sociálne siete a internet (vyhľadávače, cenové porovnávače, e-shopy, … a pod.) – spolu uvádza až 44% spotrebiteľov
- Mať možnosť na výber. Ešte pred pár rokmi boli pri rozhodovaní o tom, v ktorom internetovom obchode spotrebiteľ tovar kúpi, dôležité detailne popísané parametre popisy výrobkov, výhodné ceny, rýchlosť doručenia či doprava zadarmo, v súčasnosti je pre zákazníkov internetového obchodu najdôležitejšia sloboda výberu: mať na výber z viacerých možností doručenia tovaru, rôzne možnosti platieb, možnosť vybrať si konkrétnu kuriérsku službu, či termín doručenia, … – ako najdôležitejšiu vec pri posudzovaní zákazníckej skúsenosti e-shopu to uvádza spolu 31% respondentov.
- Cash prestal byť kráľom. Drvivá väčšina ľudí už dávno nežije v dobe kešu. Až 80% slovenských spotrebiteľov už za svoje nákupy v kamenných predajniach najčastejšie platí bezhotovostne – 60% platobnou kartu a 20% elektronickou peňaženkou či už v mobile alebo inteligentných hodinkách.
- Environmentálna úzkosť mladých ľudí. Mladí ľudia si začínajú uvedomovať, že udržať len aktuálny status quo už nestačí; treba od základu zmeniť naše správanie. A naozaj, 56% príslušníkov Generácie Z nemá problém kúpiť si vec, ktorú už predtým vlastnil niekto iný, 36% z nich si namiesto desiatich lacnejších vecí radšej kúpi jednu kvalitnejšiu, 32% z nich je ochotných zaplatiť viac za produkt, ktorí považujú za udržateľný.
Na druhej strane tretina populácie si myslí, že s tou udržateľnosťou sa to preháňa, je to všetko len „zelené vymývanie mozgov – greenwashing“. Rovnako veľká časť populácie si napríklad tiež myslí, že biopotraviny sú podvod a nie je ochotná zaplatiť viac za produkt, ktorý vníma ako udržateľný. Dve tretiny spotrebiteľov pri nákupoch vôbec nesledujú, akú uhlíkovú stopu ich nákup zanechá.